REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
W MIĘDZYLESIU
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
-
Regulamin organizacyjny, zwany dalej „regulaminem”, określa strukturę organizacyjną oraz zasady funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy w Międzylesiu.
-
Ilekroć w dalszych przepisach regulaminu jest mowa o:
-
ŚDS – należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy z siedzibą
w Międzylesiu 29, 21-523 Tuczna, -
Kierowniku – należy to rozumieć Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy
w Międzylesiu, -
Zespole – należy przez to rozumieć zespół wspierająco-aktywizujący, w skład którego wchodzi kierownik ŚDS i pracownicy merytoryczni świadczący usługi w ŚDS.
§ 2
Środowiskowy Dom Samopomocy działa na podstawie:
-
Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (j.t.: Dz. U. z 2013 r., poz.182, ze zm.);
-
Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (j.t.: Dz. U.
z 2011 r., Nr 231, poz. 1375, ze zm.); -
Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (j.t.: Dz. U. z 2013 r., poz. 594, ze zm.);
-
Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (j.t.: Dz. U. z 2013 r., poz. 885);
-
Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 roku
w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. z 2010 r., Nr 238, poz. 1586); -
Statutu Środowiskowego Domu Samopomocy powołanego Uchwałą Nr XXIX/167/13 Rady Gminy Tuczna z dnia 28 listopada 2013 roku;
-
Niniejszego Regulaminu.
§ 3
-
ŚDS jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną gminy, realizującą zadania z zakresu pomocy społecznej.
-
Obszarem działania ŚDS jest gmina Tuczna.
-
W przypadku posiadania wolnych miejsc możliwe jest przyjmowanie do ŚDS mieszkańców innych gmin pod warunkiem zawarcia stosownych porozumień.
-
ŚDS świadczy usługi dla 30 osób zwanych dalej „uczestnikami”.
-
ŚDS jest przeznaczony dla osób:
-
przewlekle psychicznie chorych – typ A,
-
upośledzonych umysłowo – typ B,
-
wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych – typ C.
-
-
ŚDS jest czynny przez 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godz. 7³º – 15³º,
z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, w tym co najmniej przez 6 godzin dziennie są prowadzone zajęcia z uczestnikami, a pozostały czas przeznacza się m.in.: na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, uzupełnianie prowadzonej dokumentacji. -
Po uzgodnieniu z uczestnikami lub ich opiekunami dopuszcza się możliwość zamknięcia Domu w czasie ferii letnich lub zimowych na okres nie dłuższy niż 15 dni roboczych
w roku kalendarzowym, po uprzednim poinformowaniu, z dwutygodniowym wyprzedzeniem, jednostki prowadzącej oraz wydziału właściwego do spraw pomocy społecznej odpowiedniego urzędu wojewódzkiego.
Rozdział II
ZAKRES ZADAŃ
§ 4
Do podstawowych zadań ŚDS należy:
-
podtrzymywanie i rozwijanie u osób z zaburzeniami psychicznymi umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia;
-
organizowanie zajęć dostosowanych do stanu zdrowia, sprawności psychofizycznej
i szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzenia lub niepełnosprawności; -
pobudzenie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych;
-
wsparcie terapeutyczne i psychologiczne.
Dom realizuje swoje zadania poprzez działania wspierająco-aktywizujące, które obejmują:
-
uczestnictwo podopiecznych w organizowanych zajęciach;
-
organizację czasu pobytu z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, możliwości
i zainteresowań; -
integrację ze środowiskiem lokalnym;
-
współpracę z rodzinami i opiekunami uczestników Domu.
Rozdział III
ZAKRES ŚWIADCZONYCH USŁUG
§ 5
Usługi ŚDS obejmują w szczególności:
-
trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi;
-
trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowania pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach,
w instytucjach kultury; -
trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych;
-
poradnictwo psychologiczne;
-
pomoc w załatwianiu spraw urzędowych;
-
pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, w tym uzgadnianie
i pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia; -
niezbędną opiekę;
-
terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację;
-
możliwość zapewnienia uczestnikom skierowanym na pobyt dzienny spożywania gorącego posiłku, przyznanego w ramach zadania własnego gminy, o którym mowa
w art. 17 ust. 1 pkt 3 i 14 ustawy, lub w ramach treningu kulinarnego; -
inne formy postępowania przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.
§ 6
Usługi świadczone są w formie zajęć grupowych lub indywidualnych.
§ 7
-
W celu dokumentowania świadczonych usług w ŚDS jest prowadzona dokumentacja zbiorcza oraz indywidualna każdego uczestnika, zgodnie z wymogami określonymi
w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 roku
w sprawie środowiskowych domów samopomocy. -
Prawo do wglądu do dokumentacji Domu ma kierownik i pracownicy zespołu.
-
Prawo wglądu do dokumentacji wewnętrznej Domu przysługuje także osobom lub podmiotom uprawnionym do kontroli ŚDS zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 8
Środowiskowy Dom Samopomocy, w celu zapewnienia integracji społecznej uczestników, współpracuje w szczególności z:
-
rodzinami, opiekunami i innymi osobami bliskimi;
-
ośrodkami pomocy społecznej oraz Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie;
-
Poradnią Zdrowia Psychicznego i innymi zakładami opieki zdrowotnej;
-
Powiatowym Urzędem Pracy;
-
organizacjami pozarządowymi;
-
kościołami i związkami wyznaniowymi;
-
ośrodkami kultury i organizacjami kulturalno-rozrywkowymi;
-
placówkami oświatowymi, innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób niepełnosprawnych, w tym: warsztatami terapii zajęciowej, zakładami aktywizacji zawodowej, spółdzielniami socjalnymi, centrami integracji społecznej i klubami integracji społecznej;
-
innymi osobami i podmiotami działającymi na rzecz integracji społecznej uczestników.
Rozdział IV
WEWNĘTRZNA STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 9
Strukturę organizacyjną ŚDS stanowią:
- Kierownik.
- Psycholog,
- Instruktorzy terapii zajęciowej,
- Pielęgniarka,
- Pracownik obsługi.
§ 10
-
Kierownik ŚDS jest zatrudniany i zwalniany przez Wójta Gminy Tuczna.
-
Kompetencje kierownika określa Statut.
-
Kierownik ŚDS odpowiada za opracowanie i realizację dokumentów regulujących pracę Domu, tj. regulaminu organizacyjnego, programów działalności odrębnych dla każdego typu domu oraz planów pracy na każdy rok.
-
Kierownik ŚDS opracowuje sprawozdanie z działalności ŚDS w roku budżetowym, które przekazuje Wójtowi Gminy Tuczna oraz Wydziałowi Polityki Społecznej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie w terminie do dnia 15 lutego po okresie sprawozdawczym.
-
W razie nieobecności Kierownika Domem kieruje wyznaczony przez niego pracownik.
§ 11
Do zadań instruktorów terapii zajęciowej należy:
-
przygotowanie i organizowanie zajęć mających na celu aktywizację i rehabilitację uczestników,
-
przygotowanie stanowisk pracy terapeutycznej,
-
zaopatrywanie pracowni w materiały niezbędne do wykonywania przez uczestników różnego rodzaju prac,
-
prowadzenie zajęć, opieka nad uczestnikami w trakcie zajęć,
-
uczestnictwo w zajęciach organizowanych poza placówką, tj. wycieczki, biwaki wyjścia do teatru itp.,
-
organizowanie w placówce uroczystości kulturalno-rozrywkowych, tj. dyskoteki, bale, przedstawienia teatralne, uroczystości okazjonalne itp.,
-
inne zadania zlecone przez kierownika.
§ 12
Do zadań psychologa należy:
-
dokonanie diagnozy dotyczącej stanu psychicznego, emocjonalnego oraz poziomu funkcjonowania umysłowego uczestników,
-
zalecanie form oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych personelowi terapeutycznemu w odniesieniu do poszczególnych uczestników,
-
prowadzenie poradnictwa psychologicznego,
-
uczestnictwo w pracy zespołu wspierająco-aktywizującego,
-
inne zadania zlecone przez kierownika
§ 13
Do zadań pielęgniarki należy:
-
poznanie uczestników Domu pod kątem rodzaju schorzenia i stopnia zaburzeń osobowości, organizowanie badań lekarskich uczestnikom Domu,
-
opieka pielęgniarska, w tym organizowanie pracy w zakresie pomocy uczestnikom
w czynnościach związanych z utrzymaniem higieny osobistej i innych,
sprawowanie nadzoru nad prawidłowym przechowywaniem leków, -
prowadzenie zajęć z terapii ruchem,
-
współpraca z przychodnią zdrowia psychicznego oraz lekarzem rodzinnym,
-
uczestniczenie w pracach zespołu wspierająco-aktywizującego,
§ 14
Do zadań pracownika obsługi należy w szczególności:
- Zapewnienie porządku i czystości w ŚDS i na terenie posesji:
- Przestrzeganie przepisów sanitarno – higienicznych.
§ 15
-
Obsługa księgowa ŚDS prowadzona jest przez Urząd Gminy Tuczna.
-
Zakres działań, kompetencje i odpowiedzialność obsługi księgowości:
-
prowadzenie rachunkowości ŚDS, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
-
dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych
z planem finansowym, -
dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
-
sporządzanie list płac oraz naliczanie zasiłków,
-
zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spłat zobowiązań,
-
dokonywanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych w ŚDS,
-
egzekwowanie należności z tytułu niedoborów i szkód,
-
kompletowanie, przygotowywanie, prowadzenie ewidencji dokumentacji związanej
z naliczaniem wynagrodzeń, nagród pieniężnych i innych składników wynagrodzenia, -
sporządzanie podatkowych deklaracji rozliczeniowych,
-
współpraca z bankami,
-
potwierdzanie dokumentów stanowiących podstawę do wydatkowania środków finansowych w zakresie zgodności z planem finansowym,
-
sporządzanie kalkulacji kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej,
-
dokonywanie wydatków w zakresie zobowiązań płatnika składek do ZUS.
-
§ 16
-
-
-
Zadania pracownika socjalnego będą realizowane przez pracownika zatrudnionego w ŚDS.
-
Pracownik socjalny pełni następujące zadania:
-
przeprowadzanie wywiadów środowiskowych,
-
przyznawanie różnych form pomocy,
-
utrzymywanie kontaktu ze środowiskiem rodzinnym uczestników.
-
-
-
§ 17
W skład zespołu wspierająco-aktywizującego wchodzą: kierownik, psycholog, instruktorzy terapii zajęciowej, pielęgniarka.
- Do zadań zespołu wspierająco – aktywizującego należy w szczególności:
-
przygotowywanie, realizacja indywidualnych planów postępowania wspierająco – aktywizującego uczestników ŚDS;
-
pomoc w przywróceniu równowagi i sprawności psychicznej oraz zapobieganie dezorganizacji funkcjonowania społecznego;
-
udzielanie informacji, porad i konsultacji uczestnikom i ich rodzinom;
-
opracowywanie okresowej oceny realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco – aktywizującego i osiągniętych rezultatów;
-
prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych dla uczestników ŚDS polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym;
-
angażowanie uczestników w aktywny proces własnego leczenia i przestrzegania zaleceń lekarskich, zaleceń dietetycznych i zdrowego stylu życia;
-
promowanie twórczości uczestników ŚDS w środowisku lokalnym;
-
prowadzenie dokumentacji pracy zespołu wspierająco-aktywizującego oraz frekwencji uczestników;
-
terminowe realizowanie działań zespołu wspierająco-aktywizującego, zgodnie
z programem działalności ŚDS, rocznym planem prac oraz tygodniowym planem zajęć.
-
- Pracą zespołu koordynuje psycholog.
§ 18
Szczegółowy zakres obowiązków poszczególnych pracowników merytorycznych określony jest w opisie stanowiska pracy i indywidualnym zakresie czynności.
§ 19
-
Pracownicy ponoszą odpowiedzialność za znajomość obowiązujących przepisów prawa.
-
Pracownicy ponoszą odpowiedzialność za terminy załatwianych spraw.
-
Pracownicy ponoszą odpowiedzialność za przestrzeganie etyki zawodowej.
-
Pracownicy ponoszą odpowiedzialność za profesjonalna rehabilitację uczestników.
-
Pracownicy ponoszą odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie, ewidencjowanie
i przechowywanie dokumentów. -
Pracownicy odpowiadają za dochowanie tajemnicy zawodowej.
Rozdział V
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW
§ 20
Uczestnicy skierowani do ŚDS mają prawo do:
-
Godnego i indywidualnego traktowania z uwzględnieniem osobistych potrzeb
i możliwości; -
Zachowania w tajemnicy spraw ich dotyczących;
-
Wsparcia w dążeniu do samorealizacji i samodzielności;
-
Korzystania ze wszystkich usług świadczonych przez ŚDS;
-
Wyboru rodzaju prowadzonych zajęć;
-
Przebywania poza terenem ŚDS po uprzednim zgłoszeniu tego faktu pracownikowi ŚDS i podpisaniu się w zeszycie wyjść.
-
Wyrażania opinii o działalności ŚDS, zgłaszania wniosków i skarg.
§ 21
Uczestnicy uprawnieni do przebywania w ŚDS mają obowiązek:
-
Dbać higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz utrzymanie porządku w miejscu prowadzonych zajęć;
-
Dbać o sprzęt i urządzenia przeznaczone do wspólnego użytku;
-
Uczestniczyć w indywidualnym planie postępowania wspierająco-aktywizującego;
-
Współpracować z zespołem wspierająco-aktywizującym w procesie rehabilitacji oraz stosowania się do ich wskazówek, uwag i poleceń;
-
Przestrzegać zakazu wnoszenia, sprzedaży, posiadania i spożywania napojów alkoholowych i środków odurzających na terenie ŚDS;
-
Zmieniać obuwie;
-
Przestrzegać norm i zasad współżycia społecznego, w tym kulturalnego zachowania wobec pozostałych uczestników i pracowników;
-
Usprawiedliwiania nieobecności oraz w miarę możliwości ich wcześniejszego zgłaszania;
-
W razie rezygnacji z pobytu niezwłoczne zawiadomienie kierownika ŚDS;
-
Potwierdzanie swoją obecność podpisem w ewidencji obecności w domu
(w przypadku braku takiej możliwości, obecność uczestnika potwierdza upoważniony pracownik ŚDS); -
Przestrzegania zasad bezpieczeństwa;
-
Ponoszenia opłaty za pobyt w ŚDS zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 22
Na terenie ŚDS zabrania się:
-
Spożywania i przebywania pod wpływem alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających;
-
Stosowania przemocy słownej i fizycznej;
-
Palenia tytoniu;
-
Zachowań niezgodnych z zasadami współżycia społecznego;
-
Samodzielnie uruchamiać urządzenia, maszyny lub inne urządzenia mogące zagrażać życiu lub zdrowiu.
§ 23
W przypadku nie stosowania się przez uczestnika do zapisów regulaminu, a szczególności:
1. rażącego nagannego zachowania wobec uczestników i pracowników ŚDS (używanie wulgarnych słów, powtarzająca się agresja fizyczna i psychiczna, zastraszanie, obrażanie, znieważanie),
2. niestosowanie się do zakazów spożywania alkoholu, narkotyków i środków odurzających na terenie ŚDS,
3. brak dbania o mienie ŚDS , a w szczególności kradzieże, niszczenie mienia, uczestnik otrzymuje :
– upomnienie ustne,
– pisemne ostrzeżenie,
– usunięcie z ŚDS – po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego przez uprawniony organ do wydawania decyzji o skierowaniu do placówki. Kierownik placówki – po uzgodnieniu z zespołem wspierająco-aktywizującym – może wnioskować do w/w organu
o wszczęcie postępowania w ww. sprawie.
§ 24
ŚDS nie ponosi odpowiedzialności materialnej za pieniądze i przedmioty wartościowe wnoszone przez uczestników, za szkody wynikłe z działania osób nie będących pracownikami ŚDS.
§ 25
Za czynności wykonywane przez uczestników w ramach zajęć z surowców i materiałów będących własnością ŚDS nie przysługuje wynagrodzenie.
Rozdział VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
W sprawach uwag, skarg i wniosków Kierownik ŚDS przyjmuje we wtorki w godzinach 8.00- 12.00.
§ 27
Osoby korzystające z usług ŚDS oraz pracownicy mają obowiązek zapoznania się
z regulaminem ŚDS i przestrzegania jego postanowień oraz potwierdzić podpisem przyjęcie do wiadomości i stosowania.
§ 28
Wszystkie zmiany regulaminu będą wprowadzane w trybie właściwym do jego nadania.